website Bib Sint-Niklaas

klik hier om de website van de Bib te bezoeken

maandag 25 juni 2012


Nieuwe kinderstadsdichter verbeeldt de stad





De 12-jarige Elnura Kasikirik werd zondag 24 juni bekroond tot nieuwe kinderstadsdichter van Sint-Niklaas. Emma Franckaert, een jaar lang de tweede Kinderstadsdichter van onze stad, droeg de titel over aan een zichtbaar gelukkige Elnura.

Het gedicht van de nieuwe kinderstadsdichter werd verkozen uit 94 inzendingen van kinderen tussen 8 en 14 jaar. Juryvoorzitster Gerda Dendooven, jeugdauteur en illustratrice, bracht hulde aan de vijf jonge genomineerden en hield een warm pleidooi voor het belang van lezen en literatuur in het leven van jongeren en kinderen. Het initiatief dat in 2010 voor het eerst op touw werd gezet door de bib van Sint-Niklaas past in een groter plan van de stad Sint-Niklaas, dat poëzie een prominente plaats wil geven in de cultuurbeleving van haar bewoners.

Alle genomineerden genieten in de loop van het jaar samen met hun klasgenoten een dichterlijke workshop onder leiding van Frank Pollet. De laureaat Elnura wordt persoonlijk begeleid door deze Wase dichter en zal op enkele feestelijke momenten (o.a. de Vredefeesten, de opening van het Huis van de Sint, de Nationale Gedichtendag) hulde brengen aan de stad. De voorbije jaargangen traden de Kinderstadsdichters ook op andere momenten naar voor o.a. tijdens het jongerenfestival IKANDA, op de dag tegen racisme en discriminatie, Wintervuur, … om de feestelijkheden op poëtische manier luister bij te zetten.

Elnura houdt van schrijven, zingen en gitaarspelen. Dichten doet ze het liefst met het raam open of buiten, zolang ze maar de geluiden van de stad hoort: haar stad!

Ik hoor een stad

Als ik ‘s morgens opsta
en uit mijn roodbruine raam kijk,
dan denk ik altijd na
wat een stad voor mij is.
Ik hoor kleine kinderen
spelen in het park.
Ik hoor een briesje
dat bladeren laat lopen.
Ik hoor een stad
die naar mij schreeuwt,
met haar ellende en welvaart,
met haar blijdschap en haat.
Dat is een stad voor mij:
een die altijd blijft bestaan
en altijd mijn gedachte zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten